Welcome To Piqa's Space! | Home? :( | Follow Me? :D




Assalamualaikum Piqa's Blogg Here.Do follow and leave your footprint on my ChatBox Be nice here or I'll kill you.hehe.kidding.I Love him :)

☞ STUFFIE
☞ FRIENDS
☞ MENGEJAR PELANGI KEHIDUPAN

Cerita Saya Yang Lalu

Tutorial Nak Letak Copyright atau Hak cipta Terpel...
Tutorial Lagu Youtube Di Belog By Piqa
Tips Pemakaian Untuk Orang Berbadan Besar Dan Kurus
Segmen Card Blogger By Fatimah Azzarah.
Tutorial Nak Buat Alert Message Macam Piqa
Tutorial Nak Private kan Belog Anda :)
Tutorial Nak Buat Scroll Box :)
FreeBies Picture Yang Comel-2
Sometimes We had To Move On (!)
Tutorial Nak Buat Sticky Post :)


Daisypath Anniversary tickers



Template:original by Piqa
Source : ♥♥♥

Tips Tidur Oleh Rasulullah :)
Friday 16 March 2012 ? 0 Tukang Komen
Hye Semua Umat Islam  ,Ni Tips Tidur ye.harap korang amalkan :)
 Rasulullah SAW turut memberikan tips dan adab tidur kepada umatnya, membayangkan bahawa Islam sebagai agama yang syumul serta kaya dengan ketertiban akhlak.
Sahabat baginda, Abu Hurairah RA berkata bahawa Rasullah SAW telah bersabda yang mafhumnya;
“Apabila seseorang kamu datang ke tempat tidurnya (hendak tidur), hendaklah dikibaskannya dengan hujung kainnya tiga kali dan hendaklah dibacanya:
“Dengan nama Engkau Ya Tuhan, aku rebahkan rusukku (tidur) dan dengan nama Engkau aku angkat (bangun). Jika engkau ambil jiwaku, hendaklah Engkau ampuni dan jika Engkau lepaskan (kembalikan) hendaklah Engkau pelihara sebagaimana engkau memelihara hamba-hamba Engkau yang soleh,” – Riwayat Imam Muslim.
Dari hadis berkenaan, Rasulullah SAW menganjurkan umatnya untuk mengibaskan kain (cadar) atau tikar (pelapik tempat tidur) sebanyak tiga kali sebelum merebahkan badan bagi menghindar sebarang kekotoran atau benda yang memudaratkan seperti paku, jarum dan sebagainya dari terkena tubuh ketika tidur.
Umat Islam juga disunatkan untuk membaca doa sebelum tidur memandangkan kita tidak sedar tentang apa yang berlaku terhadap diri dan tubuh badan kita ketika tidur serta hendaklah berserah tawakkal kepada Allah SWT sepanjang lena kita.
Begitulah Islam, sebuah agama suci yang lengkap peradabannya dan sempurna muamalah hidupnya agar menjadi amalan seharian kepada ummah sehingga ke hari kiamat, wallahua’alam.

Thanks Sebab Luangkan masa kat sini (:


Thanks for reading :)




Older Post . Newer Post